Skaftafell – Landmanna

Vanmorgen stonden we op om half 7, omdat de bus naar Landmannalaugar om 8 uur vertrok. Het spetterde nog steeds een beetje, maar op een gegeven moment klaarde het op en kwamen we naar buiten om de tent op te ruimen. Om half 8 waren we klaar met inpakken en konden toen al de bus in. We hadden een plekje helemaal vooraan, zodat we goed het uitzicht konden bekijken. Na een korte stop hier en daar begon de 6 uur durende trip. Onderweg kregen we weer wat info over de plaats Landmannalaugar. Het betekent bijv. land van de mannen met hete waterbronnen. Tijdens de reis, die erg mooie uitzichten gaf, moest de bus zelfs meerdere keren een rivier doorsteken! Dat was weer even spannend. Op een gegeven moment kregen we bij Eldgja een uur de tijd voor een wandeling. De hele groep besloot in de kloof te wandelen, maar Hollanders als we zijn klommen wij omhoog. Hier hadden we erg mooie uitzichten, want het weer was heel goed, zelfs met een zonnetje erbij. Toen we in Landmannalaugar aankwamen zagen we al verkleuringen in de bergen, omdat deze uit ryoliet bestaan. Bij de camping aangekomen om 2 uur begon het helaas lichtjes te spetteren, dus we zetten de tent snel op. Je moest hier stenen op de haringen leggen ivm de harde wind. Om half 3 begon het helaas erg hard te regenen en gingen we in de tent liggen. Daar lagen we om 6 uur nog. En Kim haar boek was uit… Gelukkig klaarde het om half 7 op en besloten we een duik te nemen in het door natuurlijke bronnen verwarmde buitenbad. Dit was heel erg lekker en hier hebben we, ten tijde dat het regende, gedobbert. We hebben hier een uurtje gezeten. Na een douche en omkleden zijn we de berg opgelopen voor een korte wandeltocht met uitzicht op de ryolietbergen. Om half 10 waren we terug op de camping en we gingen om 10 uur slapen.