San Francisco

Super 8 San Bruno $ 80
Temperatuur 18°C
5 miles gereden

Bij dit hotel was het ontbijt ook weer inbegrepen, dus stonden we op om kwart voor 8 om na een nodige douche om half 9 aan het ontbijt aan te schuiven. Gelukkig was dit ontbijt veel beter dan de vorige keer, er was verse jus, cinnamon rolls en je kon zelfs je eigen wafels maken. Om 9 uur waren we ‘ready’ en reden we 5 min. naar het BART treinstation waar we de auto voor een dag parkeerden voor $2. We zochten ongeveer een kwartier naar de machine om de garage te betalen en daardoor misten we de trein op 1 minuut. Hierdoor moesten we 20 minuten wachten, waardoor we pas om kwart over 10 in San Francisco aankwamen. We liepen eerst richting Bay City Bikes, waar we een groupon voor fietshuur voor hadden. Op de weg hierheen moesten we soms erg steile heuvels opklimmen. Ook kwamen we op deze route de ‘crooked way’ van Lombard Street tegen, waar auto’s langs een steile en erg bochtige weg naar beneden kwamen. Om 11 uur huurden we de fietsen en reden we langs de pier richting de Golden Gate bridge. Helaas was het vandaag heel erg mistig, waardoor we alleen 2 pilaren zagen, verder geen enkel streepje! Zelfs toen we op de brug reden zag je geen hand voor ogen en het waaide ook nog eens met windkracht 10, waardoor we besloten na een klein stukje weer terug te keren naar de stad (waar de zon scheen). Het was vrij koud vandaag, op de brug was het zo’n 12 graden en in de stad rond de 18 graden. En we hadden beide onze korte broek aan. Na een fietstocht van ongeveer 3 uur retourneerden we de fietsen en liepen we door de gezellige straatjes van Fisherman’s Wharf. Omdat het nog steeds erg koud was door de wind kocht Kim een SF-trui. Die had ze wel nodig, want om 6:10 vertrok onze boot voor de Night Tour van Alcatraz (deze tickets hadden we een paar weken geleden al online gekocht). Alcatraz is vanuit het vaste land goed te zien, het was jammer dat het wel steeds mistiger werd. Na een korte overtocht kwamen we aan land op het eiland. Hier kregen we een inleidend praatje van een ranger (jaja, Alcatraz Island is een National Park). Deze leidde ons vervolgens naar de main prison, het grootste gebouw op het eiland. Alcatraz Island was oorspronkelijk ingericht om de San Francisco Bay te beschermen voor bedreigingen vanuit de zee. Voordat het een zwaar beveiligde gevangenis werd was Alcatraz nog een tijd een militaire gevangenis, voor Amerikaanse soldaten die zich niet aan de regels hielden (1907-1933). Eenmaal binnen kregen we een audio guide, deze koptelefoon gaf de rondleiding door het complex. De tour leidde ons langs alle gangen en zalen, tijdens het lopen kreeg je steeds nieuwe info en anekdotes van ex-delinquenten en ex-bewakers. We kregen oa verhalen te horen over ontsnappingen (en ontsnappingspogingen), over bekende gevangenen zoals ‘Al Capone’ en over de verschillende ruimtes en soorten cellen. Dit was ingesproken door oud-gevangenen en oud-bewakers. Een indrukwekkend gedeelte was ‘block D’, dit waren de cellen waar de zwaarste criminelen zaten. In dit gedeelte bevinden zich ook de isolatiecellen. Als laatste konden we nog een kijkje nemen in het ziekenhuis-gedeelte van het gebouw. Dit gedeelte is alleen geopend tijdens de Night Tours, de reden hiervoor is de grote aantallen mensen die overdag Alcatraz bezoeken. In 1963 werd de gevangenis gesloten wegens verval en geldgebrek. In 1969 is het eiland nog bezet geweest door Amerikaanse indianen, een onderdeel van een protest golf over heel de USA. Nadat we genoeg gezien hadden namen we de boot van 8:40 terug naar het vaste land. Om half 11 waren we weer terug bij het hotel en namen nog een hapje en een drankje. We sliepen om half 1 (morgen lekker uitslapen!).