Busreis naar Skogar

Om half 7 werden we (uit onszelf!) wakker en om 7 uur zaten we aan het ontbijt in het hostel. Er was toast, pecanbroodjes, cinnamonrolls, etc. Vervolgens liepen we weer naar de BSI waar we buslijn 20 naar Skogar namen. In de bus werd veel verteld. Zo heeft IJsland 320.000 inwoners waarvan er 200.000 in Reykjavik wonen. Ook blijken IJslanders erg goed te zijn in handbal (de enige sport waar ze goed in zijn overigens), het team werd op de spelen van China 2e. Hiermee was het het eerste land met minder dan 1 miljoen inwoners met een medaille. Daarnaast stamt 70% van de mannen en 30% van de vrouwen af van de Noren, die hierheen op ontdekking kwamen. Ook wordt heel IJsland voorzien van groene stroom, wat wordt opgewekt door de vele heetwaterbronnen die IJsland heeft. In Skógar aangekomen zetten we onze tent op pal onder de waterval en gingen we wandelen. Na een tocht van 3,5 uur waren we weer terug op de camping. In elke bus hier zit WiFi, dus konden we weer wat updaten. Na de lange wandeltocht hadden we nog wat energie over, dus vertrokken we om half 4 richting het plaatsje Skógar. Inderdaad plaatsJE, want er stonden 20 huizen, een shop/restaurant en een museum. Hier stonden ook van die met mos bedekte huisjes, dat was weer leuk voor op de foto. Om 5 uur waren we weer terug op de camping waar we aan ons 1pitter diner begonnen. We hebben in Nederland al allemaal 1pansmaaltijden in zakjes gekocht, dus we hoefden alleen nog maar een keuze te maken. Het werd pasta met pestosaus. En het was nog lekker ook! Het windscherm (voor het pitje) kwam ook nog goed van pas, want het waaide behoorlijk. Wel hebben we het erg getroffen met het weer – het is gewoon zonnig! We waren om 6 uur al soort van uitgeput, dus probeerden we wat te lezen in de tent. Van lezen kwam niet zoveel, want onze oogjes vielen al snel dicht. Om 8 uur werden we echter ruw gewekt door de eigenaresse van de camping die haar geld kwam innen. Gelukkig konden we gewoon met de creditcard betalen (op zo’n draagbare reader). Na het betalen hebben we nog wel wat gelezen en zijn om 10 uur gaan slapen. Kim met een oogmasker voor aangezien het zomers in IJsland nooit donker wordt. image