Bowmore

Vanmorgen kregen we helemaal een 3-gangenmenu als ontbijt voorgeschoteld door Margareth. Vooraf porridge, daarna zalm met ei en als ‘toetje’ een full Scottish Breakfast. Oja, je kon ook nog yoghurt met vers fruit nemen. En natuurlijk namen we het allemaal. Jeetje, wat was het lekker. Dat verdiende een fikse wandeling om dat allemaal weer te verbranden. Gelukkig stond dat ook op de planning vandaag. Ook hielp het mooie, zonnige (!) weer goed mee. We liepen het eerste gedeelte van de route naar Bridgend waar onze wandelroute begon (deze hadden we gekopieerd uit een wandelboekje). De start van de route was (voor ons) nogal moeilijk te vinden, omdat we niet goed uit onze doppen keken. Hierdoor liepen we uiteindelijk 2 km langer dan gepland. Toen we uiteindelijk wel het juiste beginpunt hadden gevonden was het meteen duidelijk dat we ons op de route bevonden. De route leidde ons door de bossen en langs een groot meer. Op de route lag ook de bierbrouwerij van Islay Ales, maar toen we daar aankwamen was het weinig boeiend, dus liepen we door zonder een echt bezoek. We genoten heel erg van zowel de route als het mooie weer. Op een gegeven moment kwamen we uit bij de Islay Woolen Mill en we kregen een mini-tour aangeboden van de eigenaar (sinds 1981). Hij vertelde veel over hoe stoffen werden gemaakt door het kleine fabriekje (o.a. Tweed). Hij deed veel zaken in Londen waar hij stoffen verkocht op Saffle’s Row. Op het einde van de route volgden we een bord waarop Bridgend stond, maar we twijfelden of we wel goed liepen omdat het zo lang duurde. En het één grote modderpoel was. Gelukkig kwamen we na een klein uur soppen weer bij het beginpunt van de route uit. We hadden nu zo’n 5-6 uur gewandeld. En toen begon het te hozen. We doken snel de supermarkt in, want we hadden nog 20 minuten voordat de bus zou vertrekken. Blijkbaar had de buschauffeur het niet zo nauw met de tijd, want toen we de supermarkt uitkwamen zagen we ‘m 10 min. voor tijd voorbij scheuren. We vonden het ook geen optie om te lopen in het noodweer, dus wachtten we op de volgende bus. Toen kreeg Kim het geniale idee om weer ‘ns een duim op te steken. En ja hoor. Er stopte na 3x proberen een busje en we konden meerijden. Om 16.00 uur stonden we weer in Bowmore. We hadden wel weer zin in een whisky-proeverijtje, dus bezochten we de Bowmore distillery. Helaas waren ze hier een beetje gierig (ja je raakt gewend aan gratis whisky proeven onderhand), dus we kregen ‘alleen’ 1 glaasje van de 12-year-old Bowmore te proeven. Deze whisky vonden we helaas niet heel speciaal (jammer, want we hebben thuis nog 1 liter staan xD). s’Avonds liepen we naar het Bowmore Hotel, maar die hadden geen plek, dus verkasten we naar het Lochside Hotel. Hier weer een lekkere Schotse maaltijd genuttigd en s’avonds met een pint Magners en chips op schoot wat tv gekeken op de kamer in de B&B.